Blog
In het bestaande data-landschap is de ambitie van organisaties om de bedrijfsstrategie met data te verrijken. Er zijn dan ook veel verschillende toepassingen van data die relevant zijn voor het bedrijfsleven. In deze blog licht Erwin Wolters – Business Manager van Advanced Programs – drie toepassingen van data toe. Daarbij vertelt hij eveneens de noodzaak van deze datatoepassingen.
Doordat sensoren in machines van bedrijven worden geplaatst, kan een productieproces worden geoptimaliseerd. De sensoren verzamelen namelijk veel data over het functioneren van de machines. Deze data wordt geanalyseerd en dat brengt weer resultaten voort: managers krijgen een real-time inzicht in het functioneren van de machines. Zo is de kwaliteit van iedere machine te vergelijken met de overige machines. En die data is dan weer enorm relevant voor het stroomlijnen van de productieprocessen. Niet alleen de kwaliteit van de machines is zo meetbaar, maar het geeft ook inzicht in de kwaliteit van de producten.
Wolters: “De sensoren die in machines worden geplaatst, zijn ook in staat de activiteit en de omstandigheden van de machine te meten. Zo kan data aanbevelingen leveren ter preventief onderhoud. Is de machine bijvoorbeeld werkzaam geweest bij slechte weersomstandigheden? Dan zal een onderdeel wellicht eerder vervangen moeten worden. Door data kan het voorkomen worden dat een productieproces compleet stil komt te liggen door de storing van een element.”
Het sales-dashboard is een plek waar alle relevante data van bijvoorbeeld klanten samenkomen. Zoals indicatoren en bedrijfsstatistieken. Het dashboard vertaalt deze gegevens naar voor de medewerker eenvoudig te begrijpen informatie.
Wolters: “Waar het binnen een CRM-systeem vaak ontbreekt aan overzicht, biedt het sales-dashboard een helder inzicht in real-time prestaties. Ook informeert het dashboard de medewerkers over verkoopdoelen, problemen of items die acuut aandacht vereisen. Het dashboard is dan ook geen vervanging voor het bestaande CRM-systeem, maar een uitbreiding daarop. Het dashboard aggregeert de meest relevante informatie uit het CRM en presenteert het in behapbare informatie aan de medewerker.”
“Dankzij de groeiende hoeveelheid data, zijn bedrijven steeds beter in staat accurate prognoses te doen op het gebied van vraag en aanbod. Door het gedrag van klanten te volgen, is het mogelijk om op basis van statistieken te voorspellen wat de meest waarschijnlijke vervolgaankoop gaat zijn. Hierdoor is het mogelijk voor een organisatie om gerichter in te kopen, gebaseerd op het toekomstige gedrag van de klant”, aldus Wolters.
Door middel van het voorspellende vermogen van data is het ook mogelijk om suggesties aan de klant te doen die bij de klant in de smaak vallen. Of de volgende aanschaf aan de klant aan te dragen. Hierbij gebruik je data om relevanter voor je klant te zijn.
Geen optie, maar noodzaak
Bovenstaande toepassingen zijn slechts een topje van de ijsberg als het gaat om de mogelijkheden die er zijn binnen datagedreven werken. Bij veel financials, retailers en in de logistiek behoort datagedreven werken nog niet tot de orde van de dag.
Wolters: “Bedrijven hebben vaak niet de juiste informatie om op data gebaseerde beslissingen te nemen, of zijn niet zo grootschalig om dit zelf op touw te zetten. De dreiging voor deze organisaties is dat ze het in de toekomst zullen verliezen van de concurrentie, die letterlijk veel sneller en beter kan inspelen op de wensen van de klant. Gezien deze vorm van werken zich als een olievlek verspreidt binnen de bedrijfswereld, is het binnenkort niet meer een optie, maar een noodzaak.”
Er zijn dus veel verschillende toepassingen van data die relevant zijn voor het bedrijfsleven. Maar de echte kracht en het succes worden behaald door het combineren van de verzamelde data. Een goede focus op een Business Use Case maakt meer zichtbaar. Dit maakt het mogelijk om stap voor stap te groeien dankzij de inzichten van data.
Deze blog is het derde deel van een serie over datagedreven werken, waarbij we refereren naar het thema ‘slimmer door data’. In deel 1 schreven we over de zin- en onzin van een datahub. In deel 2 over AI en het belang van een goede data-infrastructuur. Wilt u meer weten over de toepassingen van datagedreven werken, of over datagedreven werken binnen uw (kleinschalige of grote) organisatie? Download ons e-book of neem via het onderstaande formulier met ons contact op.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Vul het formulier in, of neem vrijblijvend contact op met:
Erwin Wolters
Business Unit Manager
E: erwin.wolters@advancedprograms.nl
T: +31 (0)88 400 2300
© 2019 | Advanced Programs | Privacy Statement