Blog
Een goed product verkoopt zichzelf, maar de kans is klein dat bij u producten vanzelf de winkel uit vliegen. Wat werkt is om klanten op de juiste manier te benaderen, op het juiste moment. Daarvoor moet u ze beter leren kennen. Wat willen ze precies? Om daar achter te komen moet u data verzamelen. Maar dan wel op een manier die een compleet beeld oplevert, met inachtneming van privacywetgeving. In deze blog leest u hoe Cloud Pak for Data van IBM hierbij helpt.
Steeds meer organisaties willen data gedreven werken. Er vallen immers waardevolle inzichten te halen uit data. Organisaties hebben vaak al van alles in huis: tekst, beeld, geluid, sensordata en noem maar op. IBM vat de trends in data samen met de drie V’s:
Om data te kunnen analyseren moet aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan:
Het punt is dat data wordt gegenereerd door verschillende systemen, die allemaal op hun eigen manier data verwerken en opslaan. In retail houden elektronische kassa’s transactie tijdstippen bij, registeren elektronische klantkaarten koopgedrag en is er interactie via mail en social media. Maar omdat al die systemen silo’s vormen die niet met elkaar verbonden zijn, is het moeilijk daar snel een compleet klantbeeld uit te destilleren.
Een platform is een oplossing om data wel met een druk op de knop op één plek beschikbaar te krijgen voor analyse. Daardoor ontstaan inzichten die anders verborgen blijven. Door Artificial Intelligence los te laten op gecombineerde data ontstaan mogelijkheden voor voorspellingen. Valt er ook buiten de feestdagen een piek in verkopen te verwachten? Wanneer moet ik dan inkopen?
Cloud Pak for Data is het platform van IBM dat op deze manier werkt. Het vormt als het ware een laag over de bestaande infrastructuur. Het maakt niet meer uit waar data zich bevindt, on-premise, in de private, public of hybrid cloud. De oplossing is gebaseerd op open standaarden en daarmee makkelijk integreerbaar. Eén van de kenmerken daarvan is dat het orkestratie eenvoudig maakt. Data is altijd snel beschikbaar en er is altijd ruimte voor meer. Door ingebakken security voldoet het platform bovendien aan alle eisen die privacywetgeving stelt.
Het platform kent in retail tal van praktische toepassingen. Een 360 graden klantbeeld helpt organisaties bijvoorbeeld om doelgroepen beter te segmenteren. Ze kunnen daardoor aanbiedingen nog meer personaliseren, promoties beter inplannen en voor uitingen het beste kanaal kiezen.
Ook zijn er bedrijven die het platform gebruiken om telefoontjes, mails en chats te analyseren. Zo weten ze wat veel gestelde vragen zijn en welke actie daarbij hoort. Met die informatie voeden ze een chatbot. Dat zorgt voor betere bereikbaarheid en grotere klanttevredenheid.
Het is ook mogelijk om veelvoorkomende informatieverzoeken geautomatiseerd af te gaan handelen. Een organisatie die een miljoen telefoontjes per maand kreeg, hoeft die dankzij slimme software voor stemherkenning niet meer handmatig door te zetten.
Een platform slaat in een multichannel benadering een brug tussen de online en offline wereld. Het kan bijvoorbeeld inzicht geven in waar consumenten hun producten liever kopen: in de fysieke winkel of in de webshop. Logistieke processen kunnen daar dan op worden afgestemd.
Data gedreven werken levert dus veel voordelen op. Een platform stelt organisaties in staat om data te verzamelen, te managen, te analyseren en AI in te zetten. Dat maakt ze slimmer. Niet meer besluiten op gegevens van gisteren, maar op die van vandaag en morgen. Door voorspellingen en automatisering van taken ontstaan kansen om kosten te besparen en te groeien. Maar het belangrijkste is dat klanten sneller en beter worden geholpen, ook in B2B.
Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op of download onze Infographic | Maak de reis naar AI eenvoudig met deze 10 stappen.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Vul het formulier in, of neem vrijblijvend contact op met:
Erwin Wolters
Business Unit Manager
E: erwin.wolters@advancedprograms.nl
T: +31 (0)88 400 2300
© 2019 | Advanced Programs | Privacy Statement